Rahoitusyhtiölle valmiudet pankkitoimintaan

• Tilikäsittely, kirjanpitotoiminnot ja maksuliikenne automatisoitu
  • Modulaarisuus mahdollistaa järjestelmän helpon laajentamisen ja muokkaamisen

SAV-Rahoitus Oyj on suomalainen ajoneuvorahoituksiin erikoistunut rahoitusyhtiö, jonka osake noteerataan pörssin First North -listalla Suomessa. Yritys on toiminut yli kymmenen vuotta, ja sinä aikana noin 100 000 suomalaista on hakenut luotto- ja rahoitusratkaisua SAV-Rahoituksesta.

SAV-Rahoitus on suunnitellut myös pankkitoimiluvan hakemista. Se mahdollistaisi yleisötalletusten vastaanottamisen ja rahoitustoiminnan muuttamisen talletuspankkitoiminnaksi. Toiminta tapahtuisi verkkopankissa.

Talletusten vastaanottamista varten SAV-Rahoitukselle rakennettiin Digia Financial Systems -tuoteperheen ratkaisuihin perustuva järjestelmä. Se mahdollistaa pankkitoiminnan perustoiminnot, kuten otto- ja antolainauksen, ja sisältää niitä tukevat raportointi- ja liittymäominaisuudet.

Verkkopankille on olennaista toimintojen automaattisuus

Digian rakentamassa järjestelmässä pankin asiakas voi itse rekisteröityä asiakkaaksi, tehdä rahasiirron omasta pankistaan ja perustaa talletuksen. Talletusten koronmaksu- ja eräännytystoiminnot vaativat toimenpiteitä pankilta vain poikkeustapauksissa. Myös reskontran sisäinen laskukäsittely, tiliöintiaineiston toimittaminen kirjanpitoon sekä maksuliikenne hoituvat lähes automaattisesti.

Tietoturvan takaa suomalaisten pankkien yhteinen tunnistamispalvelu TUPAS.

Verkkopankki toteutettiin modulaarisesti, jotta järjestelmää on helppo laajentaa ja kehittää tulevaisuudessa. Digia Financial Systems -ratkaisuun sisältyvät verkkopankkiominaisuuksien lisäksi muun muassa lainat ja luotolliset tilit, ja siitä saadaan sekä asiakkaan että viranomaisten tarvitsemat raportit.

Kattava kokonaisratkaisu

”Koekäytössä järjestelmä on osoittautunut toimivaksi ja tarpeitamme vastaavaksi. Uskon sen palvelevan meitä tehokkaasti myös lainaustoiminnassa, vaikka emme laajentuisikaan talletuspankiksi”, kertoo SAV-Rahoituksen toimitusjohtaja Harri Kalliokoski.