Toimitusjohtajan katsaus

Digia on tulevaisuudessa erinäköinen yhtiö kuin tähän saakka. Katseemme on suunnattu vahvasti tulevaan. Markkinamuutosten seurauksena olemme tarkentaneet strategiaamme ja uusimme organisaatiomme.

Vuosi 2011 oli Digialle suuren murroksen aikaa. Markkinamuutokset mobiilialueella vaikuttivat toimintaamme merkittävästi. Otimme raskaita askelia sopeutuaksemme uudenlaiseen markkinatilanteeseen, kun jouduimme luopumaan monesta mobiilialueen osaajastamme ja sulkemaan toimipisteemme Porissa ja Lappeenrannassa.

Siitä huolimatta, että vuosi oli meille digialaisille rankka, onnistuimme tekemään hyvää tulosta yritysjärjestelmäalueella. Ostimme alkuvuodesta Nokialta Qt Commercial -lisensointi- ja palveluliiketoiminnan ja olemme kyenneet kehittämään sitä odotusten mukaisesti positiivisesti. Olemme myös jatkaneet monikanavaisten ja langattomien ratkaisukokonaisuuksien tuotteistusta ja panostaneet tuotevalikoimamme käyttäjäkokemuksen kehittämiseen.

Katse vahvasti tulevassa

Jatkossa panostamme yhä enemmän skaalautuvaan, tuotepohjaiseen liiketoimintaan, tuottavan ja vakaan asiakaskohtaisen liiketoiminnan ohella. Haemme monistettavuudella kasvua, paitsi kotimaassa, myös kansainvälisesti. Lisäksi panostamme kasvuun valituilla uusilla markkina-alueilla, erityisesti Venäjällä. Kotimaassa menestyksen avaintekijöitä ovat edellä mainittujen lisäksi asiakasläheisyys ja syvä toimialaymmärrys. Näiden tavoitteiden saavuttamista tukee vahva teknologiaosaamisemme sekä innovatiivisuutemme.

Suhtaudun uuteen suuntaamme innolla. Uskon vankasti, että Digia on tulevaisuudessa entistä vahvemmin suositeltu ratkaisukumppani, pidetty työpaikka sekä tuottoisa ja vakaa sijoituskohde.

Oivaltavat osaajat menestyksemme takana

Olen iloinen siitä, että taitava henkilöstömme on yltänyt vuoden aikana hienoihin suorituksiin. Asiakastyytyväisyytemme on ollut kuluneena vuonna hyvällä tasolla, ja olemme saattaneet loppuun paljon hienosti sujuneita projekteja. Työntekijöidemme taidot huomioitiin myös valtakunnallisesti, kun Laatukeskus myönsi Oiko.fi -pilvipalvelullemme Vuoden laatuinnovaatiopalkinnon.

Yrityksemme on pystynyt tarjoamaan myös uusia haasteita useille työntekijöilleen. Qt Commercial -kaupan yhteydessä toivotimme lämpimästi tervetulleiksi uusia digialaisia, jotka työskentelevät toimipisteissämme Yhdysvalloissa ja Norjassa. Supistuneelta Mobile Solutions -alueelta siirtyi yritysjärjestelmien pariin joukko työntekijöitä.

Yhdessä kohti uutta vuotta

Kiitän lämmöllä asiakkaitamme tuloksekkaasta yhteistyöstä ja omistajiamme luottamuksesta yhtiömme menestystä kohtaan. Haluan ilmaista erityisen kiitoksen koko Digian henkilöstölle siitä, että olette kuluneen vuoden aikana osoittaneet paitsi huipputason asiantuntijuutta, myös sitkeyttä ja peräänantamattomuutta.

Juha Varelius